El 3 de noviembre trataremos de
Andrew Marvell. Seguidamente, pasaremos a los prosistas del XVII,
empezando por Bacon. El día 4 traed la lectura de Bunyan, Pilgrim's Progress.
________
Con
Hobbes terminamos el repaso a la literatura inglesa 1600-1660. Y
pasamos a la unidad
2, Late 17th-c. literature (Restoration literature).
____________________________
Thomas Hobbes (1588-1679)
_____. De Cive. 1642.
English
trans 1651.
_____. Human Nature: or The
Fundamental Elements of Policy. 1650.
_____. De Corpore Politico: or the
Elements of Law, Moral and Politick.
1650.
_____. Leviathan:
Or the Matter,
Form, and Power of A Commonwealth
Ecclesiastical and Civil. Political
philosophy. 1651.
_____. The
Elements of Philosophy. 1655.
_____. Opera philosophica quae
Latine scripsit. 1668.
_____. Behemoth, or the Long
Parliament. 1680.
_____, trans.
The Iliads and Odysses
of Homer. 1675.
El
célebre
frontispicio
del
Leviathan
de
Hobbes:
Obsérvese
en las
ilustraciones el paralelismo entre los
aspectos
"civil" y "eclesiástico" de la comunidad regida por el absolutismo, y
cómo Hobbes concibe a la Iglesia como otra dimensión más de la
política, con sus propias armas, fortalezas y ejércitos.
Una introducción a Hobbes:
Otra introducción a Hobbes, en
español, de
parte de Fernando Savater.
Y
una más avanzada, del curso
de Filosofía de Wheaton College.
Other
political theorists:
Robert
Filmer.
Patriarcha, or The Natural Power of
Kings Asserted. Political theory. 1680.
James
Harington. The
Commonwealth of Oceana. 1656.
_________________________
NIVEL AVANZADO: Bacon,
Burton, Browne.
Dos aspectos de la antropología filosófica
de Hobbes:
- Su
psicología que combina materialismo e idealismo, trascendiéndolos en una teoría de la virtualidad de lo real.
- Su teoría de la identidad contractual y de la representación política:
Cómo hacer personas artificiales (How to Make Artificial Persons).
Un episodio cromwelliano de la serie de la BBC By the Sword Divided: The Mailed Fist (1657)
_________________________
Sir
Francis
Bacon
(1561-1626)
English
statesman and philosopher; high-class MP, related to William Cecil;
advisor to the Earl of Essex, but acted as prosecutor at his trial; 1618
Lord Verulam, becomes Lord Chancellor; defender of the King's
prerogatives vs. Edward Coke; impeached for corruption 1621; empiricist
philosopher, advocate of experimental science vs. scholasticism.
_____. Essays.
1597,
1612, 1625.
_____. The Advancement of Learning. 1605.
_____. Instauratio Magna (The
Great Instauration): Novum Organum.
1620. (The Idols)
_____. A History of the Life
and Reign of King Henry VII. 1622.
_____. De dignitate & Augmentis Scientiarum. 1623.
_____. The New Atlantis. Utopian
narrative. 1627.
Bacon nos recita su ensayo "Of Truth":
Sobre
Francis Bacon, hay que recomendar sus Ensayos,
completos, o leídos a
voleo. ¿Que no los tenéis? Claro que sí.
"Some books are to
be
tasted,
others to be swallowed, and some few to be chewed and digested; that
is, some books are to be read only in parts; others to be read, but not
curiously; and some few to be read wholly, and with diligence and
attention. Some books also may be read by deputy, and extracts made of
them by others; but that would be only in the less important arguments,
and the meaner sort of books, else distilled books are like common
distilled waters, flashy things." ("Of Studies")
Más
sobre Francis
Bacon (en español).
Robert Burton (1577-1640)
_____. The Anatomy of Melancholy. 1621,
1638.
Sir
Thomas
Browne
(1605-1682)
_____. Religio Medici.
1643.
_____. Vulgar Errors (Pseudodoxia
Epidemica). 1646.
_____. Hydriotaphia, or Urn
Burial... together with The Garden of
Cyrus. 1658.
_____________
NIVEL AVANZADO:
Prosa barroca del siglo XVII: Robert Burton's Anatomy of Melancholy. (In Our Time).
Quien se atreva a hurgar en la Pseudodoxia Epidemica de Sir Thomas Browne, también la tiene en la red.
Sir Francis Bacon: NIVEL AVANZADO
OTHER PROSE WRITERS (MID-17TH C.).
Se puede consultar también sobre la prosa de esta época, a nivel avanzado, el capítulo correspondiente de la Cambridge History of English Literature.
______________
Finales de octubre. Necesitaremos
los poemas de
Vaughan y de Marvell,
— y seguidamente dedicaremos una última clase a la prosa de principios y mediados del XVII.
ANDREW MARVELL (1621-1678)
English
metaphysical poet and satirist, born in Winestead-in-Holderness,
Yorkshire;
lived in Kingston-upon-Hull, studied at Trinity College, Cambridge, BA
1639; father
died while Marvell was a student; patronized by wealthy friends, 1640s
travels
widely in Europe, visits Constantinople; 1651-2 tutor for Sir Thomas
Fairfax's family at Nunappleton, Yorkshire, later tutor employed by
Oliver Cromwell near Eton; then lived in London, 1657 assistant to
Milton as
Latin Secretary; 1660, 1661 MP for Hull, 1662-5 diplomatic secretary in
Holland and Russia; Opposition MP for Hull, salaried by constituents;
friend of Prince Rupert, anti-Government satirist under the
Restoration, anti-Anglican polemicist, refused employment and bribes
from the King, d. of a 'tertian ague', some say poisoned; buried at St.
Giles; works published posthumously by his housekeeper or alleged wife.
Some works by Andrew Marvell:
_____. "An Horatian Ode upon
Cromwell's Return from Ireland." Written 1650.
(Absent from most copies of Miscellaneous Poems 1681).
_____.
"Upon Appleton House." Poem. 1651, pub. 1678.
_____.
"Bermudas." Poem.
_____.
"The Garden." Poem. Early 1650s?
http://www.luminarium.org/sevenlit/marvell/garden.htm
_____.
"The Mower against Gardens." Poem. Early 1650s?
http://www.luminarium.org/sevenlit/marvell/mowagainst.htm
_____.
"To His Coy Mistress."
http://www.poetsgraves.co.uk/Classic%20Poems/Marvell/to_his_coy_mistress.htm
_____. "Upon the Death of His Late Highness the Lord Protector." Poem. 1658.
_____.
"Last Instructions to a Painter." Satire. First pub. 1667 signed "Sir
John Denham". Rpt. as Marvell's in Poems
on Affairs of State. 1689.
_____.
(Anon.). The
Rehearsal Transpros'd: or, Animadversions Upon a Late Book, Entitled, A
Preface Showing What Grounds There Are of Fears and Jealousies of
Popery: ... Prose satire. 1672.
_____.
"On Paradise Lost." Poem. Prefaced to the second edition of Paradise Lost, 1674.
_____.
(Anon.). An Account of the Growth of
Popery and Arbitrary Government in
England.... Prose satire. "Amsterdam", 1678. (Folio).
_____. Miscellaneous
Poems by Andrew Marvel. 1681.
_____________________
Una variación musical sobre
Marvell y Marlowe:
Sobre Andrew Marvell,
— unos
apuntes complementarios.
Leemos
de Marvell
"On a
Drop of Dew" y "To
His Coy Mistress".
Una
explicación de este último poema:
También leemos "The
Mower against Gardens", y podéis ampliar si queréis
leyendo su oda sobre Cromwell, An Horatian Ode.
____________
Un vídeo sobre el País de Gales de Henry Vaughan.
De Henry Vaughan leemos
"Childhood": http://www.luminarium.org/sevenlit/vaughan/childhood.htm
También tenéis en las lecturas "The
Retreat";
En Luminarium encontráis
estos y otros poemas.
Aquí unos apuntes sobre Henry
Vaughan & brother
______________________
Nivel avanzado:
THOMAS TRAHERNE
(1637-1674)
British metaphysical and devotional
poet, b. Hereford; st. Oxford, BA
1656, MA 1661, Bachelor in Divinity 1669; country priest, private
chaplain to the Lord Keeper at Middlesex, poems remained unpublished
until late 19th c.
_____.
Roman
Forgeries. 1673.
_____. The Poetical Works of Thomas Traherne,
B.D. Ed. Bertram Dobell. 1st pub. 1903.
_____. Centuries of Meditations.
Prose. 1st pub. 1908.
_____. Poems of Felicity. 1st
pub. 1910.
_____. "Wonder." In Bartleby:
http://www.bartleby.com/236/42.html
De Traherne tenéis en las lecturas "Wonder." —y aquí unas notas sobre Traherne.
______________
HENRY
VAUGHAN
(1621-1695)
British metaphysical poet, b. Wales, brother of Thomas
Vaughan;
Anglican and Royalist, st. London; physician and mystical poet, l.
Wales, married two sisters in sequence; 8 children.
Henry Vaughan. Poems, with
the
Tenth Satyr of Juvenal Englished.
_____. Silex Scintillans: or Sacred Poems
and Priuate Eiaculations. 1650, 1655.
_____. Olor Iscanus ... by Mr Henry
Vaughan. Poems. 1651.
_____.
Mount of Olives, or Solitary Devotions. Prose. 1652.
Henry Vaughan, and Thomas Vaughan. Thalia
Rediviva. Poems. 1678.
Thomas Vaughan. Anima Magica
Abscondita. 1650.
_____________
El miércoles 27 seguiremos con Milton, leyendo del texto de Paradise Lost. Y el jueves terminaremos el tema 1, con Marvell y Vaughan.
El miércoles 27 noche (22-24h), con José Luis Esteban, se celebra en la Facultad La Noche de las Letras Vivientes.
__________
El 20 de octubre y 21 hablaremos de los Cavalier Poets, adicionalmente a lo ya incluido en esta web, y pasamos seguidamente a Milton y la literatura de la época de la revolución. Textos: Cowley, Herrick, Milton...
__________
Nos comunica la Facultad que tenemos que elegir delegado de curso y grupo. Pensad si queréis presentar candidaturas, porque entonces se votan ésas. Si no las hay todo el mundo es candidato y saldrá sin más quien más votos saque. El miércoles próximo lo comentaré en clase, y el jueves haremos en cada grupo la votación, rápida y eficazmente (no perderemos en esto la clase). Necesitaremos un presidente y dos vocales para firmar el acta. Si no hay voluntarios para la mesa, cogeremos a dedo a tres.
Mi propuesta de procedimiento es: Pedimos candidaturas, y se elige entre ellas, a mano alzada a menos que alguien pida voto secreto. Sólo se puede elegir a asistentes este día. Si no hay candidaturas, todo el mundo es candidato. (Menos yo). En los impresos que me han enviado hay que poner el nombre de dos o más personas; la más votada será delegada de curso y grupo, y las siguientes serán subdelegadas o suplentes.
_______________________________
Pasamos a Milton y Marvell, poetas protestantes y del bando puritano y parlamentario. Los ubicamos en el tema 1, aunque escribieron o publicaron muchas de sus principales obras durante la Restauración (que será nuestro tema 2).
También hablaremos, a finales de octubre, de los últimos poetas metafísicos, para cerrar este tema.
JOHN MILTON
(1608-1674)
English poet, son of John
Milton, London musician and scrivener; st.
Christ's College, Cambridge, BA 1628, MA 1632; turned vs. Anglicanism,
then private study at father's house in Horton, Buckinghamshire; tour
of Italy late 30s; private tutor and active Protestant pamphleteer and
polemicist in London; m Mary Powell, of Royalist family, 1643,
estranged for some time, advocated divorce; reconciliation with wife,
austere and authoritarian patriarch, militant masculinist, Independent
critic of Presbyterians, Latin secretary to the Commonwealth, supported
regicide, apologist of Cromwell; blind 1652; wife d. after childbirth,
3 surviving daughters; son John died; m. Katharine Woodcock, d. after
childbirth; m. Elizabeth Minshull after Restoration (no surviving
children from later wives); protected Royalists under war and
Commonwealth and was protected by Davenant and Marvell after
Restoration, fined but pardoned, abandoned political activity, private
life as man of letters, historian, theologian and neoclassical poet,
helped by his wife and visitors, organ player for recreation; suffered
from gout, buried at St. Giles, Cripplegate. His main works:
Early works
Milton, John. "On the Morning of Christ's Nativity. Compos'd 1629." In
The Poems of John Milton. 1645.
_____. "On Shakespear." Sonnet. 1630.
_____. "L'Allegro" and "IlPenseroso." Poems, early 1630s. In Poems
1645.
_____. A MASKE / PRESENTED / At
Ludlow Castle, / 1634 (Comus).
_____. "Ad Patrem." Latin poem. In Poems
1645.
_____. "Lycidas."
Pastoral
elegy. 1637. In Poems
1645.
Works 1640-1660
Milton, John. Of Reformation
Touching Church Discipline in England. 1641.
_____. The Reason of Church
Government Urg'd Against Prelaty. 1641-42.
_____. The Doctrine and Discipline
of Divorce. 1643.
_____. Tetrachordon: Expositions
upon the four chief places of Scripture which treat of Marriage. 1644.
_____. Of Education. 1644.
_____. Areopagitica:
A Speech of Mr
John Milton For the Liberty of Unlicenc'd Printing, To the Parliament
of England. 1644.
_____. Poems of Mr. John Milton,
both English and Latin, / 1645.
_____. "On the new forcers of Conscience under the Long PARLIAMENT."
Expanded sonnet. c. 1646, pub. in Poems
1673.
_____. The Tenure of Kings and
Magistrates. 1649.
_____. EIKONOKLASTES: In answer to a
Book, entitled, Eikon Basilike, the Portraiture of his sacred Majesty
in his Solitudes and Sufferings. 1649.
_____. Pro populo Anglicano Defensio.
Political pamphlet. 1651. (Vs. Salmasius, pro Commonwealth).
_____. "Sonnet - On the late Massacher in Piedmont.
('Avenge O Lord
thy slaughter'd Saints, whose bones')." 1655.
_____. "Sonnet - On His Blindness ('When I consider how mylight is spent')." In Poems 1673.
_____. "Sonnet - ('Methought I saw my late espousedSaint')." 1658,
pub. in Poems 1673.
_____. The Readie and Easie Way to Establish a Free
Commonwealth. 1660.
Main works – late works
Milton, John. Paradise lost. / A /
POEM / Written in / TEN BOOKS / 1667-1669.
_____. Paradise Lost. /
A / POEM /
IN / TWELVE BOOKS. / The Author / JOHN MILTON. / The Second
Edition. With a prefatory poem by Andrew Marvell. 1674.
_____. History of Britain.
1670.
_____. PARADISE / REGAIN'D. / A /
POEM. / In IV BOOKS. / To which is added / SAMSON AGONISTES.
1671.
_____. De Doctrina Christiana. Theological
treatise;
posth., 1825.
_____. Poems, &c. upon
Several Occasions. by Mr. John Milton: 1673.
________________
Recordad que
tenéis páginas de casi todos estos autores, con vida,
obras, etc., en sitios web como Luminarium. Aquí está la página de
Milton.
En Luminarium hay también ensayos, crítica,
etc. Hay muchas otras páginas, claro. Por
ejemplo, en Dartmouth, John Milton Reading Room, con textos anotados.
—Aquí un audio de la BBC
de Adam Nicolson sobre Paradise Lost.
- Introducción a Milton del curso de John Rogers de la universidad
de Yale:
_________________________
MILTON:
Nivel avanzado
_______________________________
—¿Vais cumpliendo el plan de lecturas? ¿Con horario semanal,
diccionario a mano, etc.? Recordad la importancia crucial de leer mucho
y con atención para ampliar el vocabulario.
¿Visteis las películas y documentales sobre Charles I y Cromwell?
Procurad
leer o escuchar algo
sobre el contexto de las
guerras civiles y la
Commonwealth de los años 1640-50.
_________________
The Cavalier style in poetry
(Cavalier vs. Metaphysical)
- Courtly love, Elizabethan and Anacreontic tradition
- Carpe Diem and pagan influence
- Classical elegance and simplicity (Sons of Ben)
- Ideology: Royalism and
aristocratic idealism
- Male chauvinism and masculinism
Early feminist criticism:
Jane
Anger Her Protection for Women (1589)
________________________
ROBERT
HERRICK
(1591-1674)
English poet, born Cheapside, 7th son of Nicholas Herrick,
goldsmith; st. St John's College, Cambridge, 1613, later Trinity
Hall; protected by the Earl of Exeter; Cavalier poet and "Son of Ben";
ordained Anglican priest, 1623; army chaplain, then vicar of Dean
Prior, Devonshire, 1630-; unmarried, loyalist, ejected by
Puritans 1647, lived in
Westminster; reinstated Dean
Prior 1660.
_____.
"The
Argument of His Book." In
Hesperides. 1648.
_____. "The Hock-Cart, or Harvest Home." In Hesperides. 1648.
_____. "Delight
in Disorder." In Herrick, Hesperides. 1648.
_____. "To the Virgins, to Make
Much of Time." In Herrick, Hesperides.
1648.
_____. "Corinna's Going
a-Maying."
In Hesperides. 1648.
_____. "The
Bad Season Makes the Poet Sad." In Herrick, Hesperides. 1648.
_____. "Good
Friday: Rex Tragicus." From Hesperides. 1648.
_____. HESPERIDES:
/ OR, THE WORKS /
BOTH HUMANE & DIVINE/ OF / ROBERT HERRICK Esq. 1648.
________________
"Robert Herrick (1591-1674)." Luminarium.*
http://www.luminarium.org/sevenlit/herrick/
A BBC audio on Robert Herrick
________________
NIVEL AVANZADO: Robert Herrick (The Poetry Foundation).
_______________________________
ABRAHAM COWLEY (1618-1667)
English metaphysical poet; posthumous son of a London stationer, st.
Westminster School, MA and Fellow of Trinity College, Cambridge,
amiable and retiring character, remained unmarried, ejected 1643 by
Puritans, fled to St. John's, Oxford; Royalist poet; exiled courtier at
Paris; secretary to Falkland and Lord St. Albans; royal messenger and
cypherer, imprisoned in Britain 1656, freed on bail, apparent
compromise with Commonwealth, MD Oxford 1657, returned to France; after
Restoration remained unpreferred, retired to Surrey, pensioned by the
Queen, d. Chertsey, buried Westminster Abbey.
_____. Poetical Blossomes.
1633.
_____. Loves Riddle. Pastoral
drama. 1638.
_____. Naufragium Ioculare.
Latin comedy. 1638.
_____. The Guardian. Comedy.
1641.
_____. The Puritan and the Papist. Satire.
1643.
_____. The Mistress; or, Several
Copies of Love-Verses. 1647. 1655. ("Against Hope",
"For Hope").
_____. Davideis, a Sacred Poem
of the Troubles of David. Epic, c. 1645.
_____. Pindarique Odes. In
Poems, 1656.
_____. Poems. London, 1656.
_____. A Proposition for the Advancement of
Experimental Philosophy. 1659.
_____. "Ode, upon his Majesties Restoration and Return." 1660.
_____. Verses Written on Several Occasions.
1663.
_____. De
Plantis Libri VI. Latin poem in
6 books. 1668.
_____. The Cutter of Coleman Street.
Comedy (rev. of The Guardian)
1663.
_____. Essays. In The Works.
1668. http://www.gutenberg.org/etext/3549
_____________________
Comentamos este
fragmento de Davideis de
Cowley. Sobre la música de las
esferas o música cósmica a que alude el poema, hay un famoso
poema en español, la "Oda a
Salinas" de Fray Luis de León.
___________
A few notes from one of the handbooks, on some
of the metaphysical poets.
NIVEL AVANZADO:
- Some
notes on Cowley (and Denham)
- Samuel Johnson's Life of Cowley
__________
Hay que familiarizarse con la teoría de las correspondencias, objeto de un famoso soneto de
Baudelaire, cosmovisión basada en la Gran Cadena del Ser. Aquí una
representación tradicional de la
misma, con las jeraquías sociales y naturales bien ordenadas:
____________
Pre-Pilares y Pilares:
Recordad que el jueves 14 tras los Pilares tenía pensado no hacer docencia presencial, pues suele haber muy baja asistencia. Parece que por fin no me han negado el permiso, así que quedamos en que ese día NO HAY CLASE PRESENCIAL. Añado esta semana, más abajo, algunos materiales sobre los Cavalier Poets.
En todo caso, aprovechad, junto con la fiesta, para familiarizaros un poco con este blog y
sus contenidos, al menos los que no son de "nivel avanzado".
__________________
Nos invitan a participar en una encuesta online para una investigación sobre drogas y adicción, en esta universidad y otras dos. Se sortea premio a los participantes. Más información y acceso a la encuesta aquí: Proyecto Meta.
Una breve explicación del equipo:
Estimado/a alumno/a de grado:
El Ministerio de Sanidad ha financiado un estudio con el objetivo de conocer el bienestar psicológico y las conductas adictivas. Participar en este estudio es vital para conocer el impacto de la pandemia en la población joven mayor de edad y desarrollar herramientas de apoyo a la comunidad universitaria.
Puedes acceder a la encuesta a través de https://metajovenes.es
¿Quién puede participar?
Cualquier estudiante de primero o segundo de cualquier grado, perteneciente a la Universidad de Zaragoza.
¿En qué consiste?
Tendréis que responder a un cuestionario de manera online, que tendrá continuidad en el tiempo. Esto implica que, tras responder por primera vez al enlace que encontraréis a continuación, el equipo investigador contactará de nuevo con vosotros para volver a cumplimentarlo dentro de aproximadamente 6, 12, 18 y 24 meses.
A modo de incentivo, hemos preparado un sorteo en el que entraréis a participar automáticamente cada vez que respondáis al cuestionario (en cada uno de los cinco momentos de aplicación). Se sorteará un vale con valor de 100€. En total, habrá 5 sorteos y 5 entregas de premios en vuestra universidad.
Para cualquier duda, podéis poneros en contacto con el equipo investigador en metajovenes@gmail.com
Para saber más: www.metajovenes.com
Agradecemos sinceramente tu participación y esperamos contar contigo a lo largo del proyecto.
Un cordial saludo.
El equipo de investigación de META-S
_________________________
The Cavalier Poets and the Civil Wars
La década de 1640 está marcada por las guerras civiles.
- Aquí una serie de vídeos
históricos (A NIVEL AVANZADO) sobre el contexto político y
social de este periodo.
________________________
SIR JOHN
DENHAM
(1615-1668)
English poet, born in Dublin, only son of Sir John Denham, raised in
London, st. Oxford, and Lincoln's Inn; gambling addict, sheriff of
Surrey during the war, resigned and moved to Oxford; Royalist, messenger between the Queen and
King 1647, conveyed James Duke of York to France, exile there until
1652, lost property, rewarded at the Restoration, surveyor of the
King's buildings; unhappy second marriage (younger wife became a lover of the Duke of York); mentally disordered for some time. Model for neoclassical versification with poems and translations in heroic couplets (together with Waller).
_____. The Passion of Dido
for
Aeneas. 1636. (Trans. of the 2nd book of the Aeneid)
_____. The Sophy. Tragedy. 1642.
_____. Cooper's Hill. Descriptive
poem. 1643, 1668
_____. Poems and Translations.
1668.
______________
RICHARD LOVELACE (1618-1658)
Cavalier poet; son of Sir William Lovelace, from Woolwich, Kent; st.
Charterhouse, Gloucester Hall, Oxford 1634; handsome, courtly and
popular under Charles I, created MA by special favour 1636, became courtier and soldier
in Scottish wars, imprisoned by Parliament when he led a Royalist
petition, wrote in prison; released on bail, formed a regiment in
France, wounded, his lady "Lucasta" married another, 1648 imprisoned in
England, published poems, fortune ruined, died in poverty.
______.
The Scholar.
Comedy. c. 1634.
_____. "To Althea, from prison." Song.
http://www.luminarium.org/sevenlit/lovelace/altheaprison.htm
2012
_____. Lucasta.
London,
1649.
_____. Lucasta,
or Posthume Poems. 1660.
Esta semana leeremos algo de los Cavalier
Poets—traed todas sus lecturas (antes de las de Milton)—
Lovelace, Carew, Herrick, Waller, Denham—y también Cowley.
Carew,
Suckling, Lovelace (David Daiches)
__________________________
NIVEL AVANZADO:
- Una videolección
introductoria a los Cavalier Poets.
- Unas notas sobre Carew
and the Cavaliers.
- Y también había poetisas o
mujeres poetas en esta época, aunque fuesen las menos. Unas
notas sobre Katherine Philips, "the matchless Orinda".
- Podéis repasar
el contexto histórico de los años 1640 y las guerras civiles inglesas
en este documental sobre The
Last Days of Charles I.
Películas sobre este tema recomendables son la clásica Cromwell, u otra más reciente, To Kill a King (Matar a un rey) (2003). Aquí puede verse esta última.
-
Y a quien le gusten las series de televisión puede ver esta vieja serie
de la BBC sobre una familia de Cavaliers durante la guerra civil: By
the Sword Divided.
- Sir John Denham Reassessed (preview).
__________________
EDMUND WALLER (1606-1687)
English neoclassical Cavalier poet, nephew of Parliamentarian John
Hampden and cousin to Oliver Cromwell, soon orphan, l. from family
income, st. Eton, King's College, Cambridge; courtier and MP, admired
as orator, wit and conversationalist; kept his seat under Revolution but
helped the King; promoted counter-revolutionary "Waller's plot" to cut
supplies to the Parliament's army—discovered, Waller betrayed associates, who
were executed; abject plea for pardon, imprisoned, fined and banished;
exile in France, pardoned by Cromwell, then panegyrist for Restoration,
obtained Hampden's pardon; popular courtier and MP in Charles II's parliaments,
adversary of Clarendon.
_____. "To the King on his Navy." c. 1628.
http://www.alleylaw.net/edmund.html#Navy
_____. "On a Girdle." http://www.poetryfoundation.org/poem/174705
_____. "The Story of Phoebus and Daphne, Applied." http://www.alleylaw.net/edmund.html#PHOEBUS
_____. Poems. 1645.
_____. "Panegyric to My Lord Protector." Poem. 1654. .
_____. "Upon His Majesty's Happy Return." http://www.alleylaw.net/edmund.html#Return
_____. Instructions to a Painter,
for the Drawing of the Posture and Progress of His Majesties Forces at
Sea. Long poem, panegyric. 1666.
_____. Presage of the Downfall of
the Turkish Empire. Poem. 1685.
_____. The Second Part of
Mr. Waller's Poems. 1690.
Aquí un poema de vuestras
lecturas, de
Waller,
Song:
Go, Lovely Rose
Tell her, that wastes her time and me,
That now she knows
When I resemble her to thee,
How sweet and fair she seems to be.
Tell her that's young
And shuns to have her graces spied,
That hadst thou sprung
In deserts, where no men abide,
Thou must have uncommended died.
Small is the worth
Of beauty from the light retired:
Bid her come forth,
Suffer herself to be desired,
And not blush to be so admired.
Then die! that she
The common fate of all things rare
May read in thee:
How small a part of time they share
That are so wondrous sweet and fair!
Existe la música
de la
canción, de Henry Lawes, uno de los mejores compositores de la época
carolina.
_____________
NIVEL AVANZADO:
Canciones de John Dowland
_____________
THOMAS CAREW (1595-1640)
English poet; born Kent in a gentle family; st. Corpus Christi, Oxford, Cambridge,
& Inns of Court;
traveller, Cavalier courtier and wit under Charles I, gentleman of the
Privy Chamber, reputation as a libertine, died penitent.
_____. "To
My Mistress, in Absence."
_____. "Disdain Returned." http://www.luminarium.org/sevenlit/carew/disdain.htm
_____. "An
Elegy upon the Death of the Dean of Paul's, Dr. John
Donne." 1633, 1640.
_____. "A Rapture." From Poems by Thomas Carew. 1640.
_____. Coelum Britannicum.
Masque. Written 1634.
_____. Poems. (12º). 1640.
_____. Poems. With a Maske.
1651.
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Un poco de repaso
histórico del siglo XVII.
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Pilares.
Aprovechad, tras la fiesta, para familiarizaros un poco con este blog y
sus contenidos, al menos los que no son de "nivel avanzado". La semana del Pilar añadiremos materiales sobre los Cavalier Poets y el contexto histórico de la guerra civil inglesa.
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6 de octubre, leeremos algo de Donne y pasaremos a Herbert y Jonson; traed los poemas de todos ellos. (dia 7: Jonson).
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NIVEL AVANZADO:
- Unos apuntes a nivel más AVANZADO sobre Ben Jonson, y más obras.
- Otro dramaturgo interesante
coetáneo de Shakespeare y Jonson (A NIVEL AVANZADO): John Webster.
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Hablamos las primeras semanas de una introducción histórica al período.
Quien quiera ampliar materiales, por aquí hay más.
En Google Books (que no es lo
mismo que Google sin más)
podéis encontrar muchos materiales de consulta— por ejemplo esta
Historia introductoria de Inglaterra. (De
momento, los capítulos 29 al 33 son los más interesantes).
Acostumbraos a usar este recurso: http://books.google.es
Y, cómo no,
la Wikipedia: este es el artículo sobre la
Inglaterra entre los siglos XVI y XVIII, "Early Modern
Britain".
A
timeline of the history of England to the eighteenth century. En
breve.
Una lectura fundamental que no hemos incluido en el programa es la Biblia, en concreto la King James Bible, ahora con sitio oficial en red.
Aquí puede leerse parte del principio de la historia, The Book of Genesis.
Y aquí parte del final de la historia, el reinado de la Bestia (Book of Revelation).
Y terminamos con un
interludio también fuera de programa sobre algunos de los
últimos premios Nobel.
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Ben Jonson: https://jaglit.blogspot.com/2019/10/ben-jonson.html
(los encabezamientos con el nombre del autor suelen contener estas notas o lecturas introductorias sobre los autores)
Ben Jonson
(1572-1637)
English
dramatist and poet, b. Westminster,
orphaned son of a Protestant minister, st. Westminster School, left
Cambridge without a degree, apprenticed as bricklayer to his stepfather; volonteer in Flanders army 1592, killed enemy in single
combat, actor in London c. 1594, imprisoned for manslaughter, converted
to Catholicism for some time, married 1594, 2 children died; separated;
arrested for sedition; returned to
Anglicanism 1606; pensioned by the King 1616; honorary MA Oxford 1619;
poet for aristocratic patrons, royal dramatist, apologist of Stuart
royalty in court
masques;
neoclassical theorist and elitist literary authority, overweight and
hard
drinker. Head of the "Sons of Ben" literary circle, and main inspirer
of the Cavalier poets and the neoclassical revival.
Some
works by Benjamin Jonson:
_____. Every
Man in his Humour. Comedy. 1596, 1598.
_____. The
Poetaster. Comedy.
Acted at Blackfriars, 1601.
_____. Sejanus
His Fall. Tragedy. 1603.
_____. The Masque
of Blackness. Acted 1605.
_____. Volpone.
Comedy. 1606.
_____. Epicoene:
Or, The Silent Woman.
Comedy. 1609-10.
_____. The
Alchemist. Comedy. c. 1610.
_____. Bartholomew
Fair. Comedy. 1614.
_____. The Workes
of Beniamin Jonson.
1616. (Folio; Contains: Comedies, Tragedies, Masques,
Epigrams, and The Forest poems; esp. "To Penshurst").
_____. "To
the Memory of my Beloved,
The Author, Mr. William Shakespeare, and What He Hath Left Us."
In Mr. William Shakespeares
Comedies, Histories, & Tragedies. (First Folio).
London,1623.
_____. Works.
2nd ed. 1640. (Including: Timber: Or, Discoveries).
GEORGE HERBERT (1593-1633)
English metaphysical poet, aristocrat, brother to Edward Herbert of Cherbury, kinsman to William Herbert, Earl of Pembroke; b. near Montgomery, l. Huntingdon, then Wiltshire; st. Westminster School, Trinity College, Cambridge, MA; 1619 orator for the University; musician, student of languages, pensioned by King James; courtier, with a stand-in at Cambridge; MP for Montgomery 1624-25; married Jane Danvers 1629, adopted two orphaned nieces, rector of Bemerton near Salisbury; vowed saintly life; devoted to pastoral work, d. of consumption.
Herbert, George. The Temple: Sacred Poems and Private Ejaculations, By Mr George Herbert. 1633. 1641. c. 1647. 1656. (13 eds. to 1679).
_____. A Priest to the Temple, or, The Countrey Parson, his Character, and Rule of Holy Life. c. 1632, 1st pub. in Herbert's Remains. 1652.
A poem by George Herbert,
Prayer (I)
Prayer, the Church's banquet, angel's age,
God's breath in man returning to his birth,
The soul in paraphrase, heart in pilgrimage,
The Christian plummet sounding heaven and Earth;
Engine against th' almighty, sinner's tower,
Reversèd thunder, Christ-side-piercing spear,
The six-days world transposing in an hour,
A kind of tune, which all things hear and fear,
Softness, and peace, and joy, and love, and bliss,
Exalted manna, gladness of the best,
Heaven in ordinary, man well dressed,
The Milky Way, the bird of paradise,
Church-bells beyond the stars heard, the soul's blood,
The land of spices; something understood.
George Herbert at Luminarium.
http://www.luminarium.org/sevenlit/herbert/
And of course, "George Herbert" @ Wikipedia: The Free Encyclopedia.
https://en.wikipedia.org/wiki/George_Herbert
- A note on The Metaphysical Poets and the Metaphysical Conceit.
Other religious writers:
Edward Herbert of Cherbury (1583-1648)
_____. De Veritate. 1624.
_____. Life. (Posth.).
Richard Hooker (d. 1600)
_____. Of the Laws of Ecclesiastical Polity. 8 vols. 1594-1662.
_
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George Herbert: NIVEL AVANZADO
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John
Donne (1572-1631)
English metaphysical poet, b. London, Catholic gentry
stock; st. Oxford, Cambridge, Lincoln's Inn; travelled in Spain and Italy;
secretary to Thomas Egerton (Lord Keeper of the Seal) and MP; secretly married patron's niece Anne More,
dismissed in disgrace; many children, impoverished gentry living in family distress, l. Surrey, sought patronage; ordained
Anglican Priest; favour at King James's Court, widowed 1617; Dean of St. Paul's, theatrical
preacher, notorious weaver of paradoxes and alambicated wit .
Some works by
John Donne
_____. "Songs and Sonets" —in
Poems.
(Go and Catch a Falling Star, The Flea, The Good-Morrow, The Sun Rising, The Canonization, A Lecture Upon the Shadow, A Valediction: Forbidding Mourning...)
_____. "Elegies"—in Poems. ("On his Mistress Going to Bed", "Sapho to Philaenis"...)
_____."Satires." —in Poems.
_____. Biathanatos.
Written
1608, posth. pub.
_____. Pseudo-Martyr. 1610.
_____. Ignatius His Conclave.
Prose satire. 1610-11.
_____. Anniversaries.
Elegies (for Elizabeth Drury). 1611-12.
_____. Divine Poems / Holy Sonnets —in
Poems.
_____. Devotions
upon Emergent
Occasions. 1624. ("No Man Is an Island")
_____. Poems. 1633. 2nd
ed. 1635.
_____. Essays in Divinity.
1651.
Some notes on John Donne
(from the Oxford Companion to English Literature).
Seguimos con Donne:
- Sonnet XIX - O to vex me...
- A LECTURE UPON THE SHADOW
- A tutorial on "Death
be not proud", "Go and catch a
Falling Star", and other poems.
- A British lecture on "The
Good-Morrow", one of the poems we read in class:
—yet another explication, on video
—and a commentary,
- Two explications of "A Valediction: Forbidding Mourning" (in several parts each):
John Donne - NIVEL AVANZADO
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El miércoles seguiremos comentando el poema de Drummond que entregamos en clase. Traed el poema y la guía de comentario, y posibles sugerencias para aportar al comentario siguiendo los puntos que trataremos: intertextualidad, ideología, etc.
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Vimos en clase una introducción histórica al siglo XVII y al periodo que nos ocupa. Hablaremos también de los poetas metafísicos, empezando por John Donne. Leed los primeros poemas, y recordad traer a clase las lecturas que nos correspondan (por ejemplo, los primeros poemas del tema 1). Sin los textos delante es imposible seguir las sesiones de comentario de texto, aunque dentro de lo posible los pondremos también en esta web o en la pantalla. Empezaremos por los textos de John Donne.
Aquí un documental sobre los Estuardo:
Y en concreto sobre James I
(Jacobo I) aquí hay otro vídeo:
Timeline: James I, the first Stuart King of England.
A nivel avanzado hay más cosas de
reyes y reinas, como historical
background del XVI-XVII.
___________
Y un interludio suplementario: un
vídeo de una estudiante sobre la carrera de Estudios Ingleses.
___________
Una nota sobre el soneto que
comentamos, "More oft than once Death whispered in my ear..."
También comentamos este poema de Samuel
Daniel: Are they shadows that we see?
Es una canción de un drama
cortesano de Daniel,
a masque,
titulado Tethys' Festival
(1610).
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NIVEL AVANZADO
A nivel avanzado, fuera de programa, añadiremos cosas no esenciales para la asignatura, y que pueden tener sin embargo su interés para quien tenga mucho tiempo, interés, y haya pasado primero por el "nivel básico".
Por
ejemplo, aquí hay algunas cuestiones a nivel avanzado
relacionadas con asuntos que hemos tratado en la introducción teórica e
histórica a la asignatura.
_______________________________
Una cosa. No vemos mucho teatro en el programa (no lo hay en las
lecturas, por ejemplo). Pondré algo en "nivel avanzado" aquí, y quien
tenga mayor interés puede seguir si quiere mi blog This Huge Stage: El gran
Teatro del Mundo (y página de Facebook El gran teatro del mundo)
dedicado al teatro, a cuestiones metateatrales y dramatística
social. Fuera de programa, por supuesto.
Un importante autor del siglo XVII no estudiamos:
Shakespeare, que "le toca" a la asignatura de Literatura Inglesa I y no
entra en nuestro examen. Pero podéis refrescar vuestros conocimientos
sobre su contexto histórico con una serie de la BBC, muy recomendable,
IN
SEARCH OF SHAKESPEARE—a veces disponible en Internet.
Y
aquí, una representación (A NIVEL AVANZADO) de Macbeth (1606).
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Dedicamos la segunda semana al
comentario del poema de Drummond, siguiendo la guía de comentario detexto. Terminad de leerlo por vuestra cuenta, y pensad cómo aplicar
algunos elementos de comentario al poema de Daniel que es el primero de
las fotocopias. Para la siguiente semana, traed a clase éste, y los poemas de
Donne.
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- Hacemos una pequeña introducción a la Inglaterra de principios del XVII. Recordad que tenéis un curso de Yale sobre esto en la introducción. También es recomendable tener un manual de historia británica. Son recomendables A Shortened History of England de G. M. Trevelyan (un clásico muy literario) y, más reciente, A Short History of Britain de Simon Jenkins. Entre otros muchos (ver bibliografía).Un capítulo de muestra sobre los primeros Estuardo de Inglaterra (Jacobo I y Carlos I): Early Stuarts.
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Primera semana de septiembre: Bienvenida
a la asignatura
Comenzamos las clases con una introducción a la función de la literatura y su contexto hacia 1600-1700. Y comentando este poema de Drummond en detalle, a modo de
ejemplo de comentario de texto.
William Drummond, From Flowers of
Sion,
Sonnet XXV
More oft than once death whispered in my ear,
Grave what thou hears in diamond and gold:
I am that monarch whom all monarchs fear,
Who hath in dust their far-stretched pride uprolled;
All, all is mine beneath moon's silver sphere,
And nought, save virtue, can my power withhold:
This, not believed, experience true thee told,
By danger late when I to thee came near.
As bugbear then my visage I did show,
That of my horrors thou right use mightst make,
And a more sacred path of living take:
Now still walk armèd for my ruthless blow,
Trust flattering life no more, redeem time past,
And live each day as if it were thy last.
Para ello vamos siguiendo los pasos de la guía para comentar un texto
(también visible
aquí:
https://www.academia.edu/1731753/).
La siguiente semana aún
utilizaremos estos textos que repartí (traedlos
a
clase), junto con los primeros textos de
Daniel y de Donne.
Veremos estas primeras semanas muchos poemas. Podéis leer estas notas sobre la definición de la poesía.
Y
traedme las fotos para las fichas. Con los apellidos detrás en mayúsculas.
NIVEL AVANZADO
En relación al "lenguaje poético" y el análisis de analogías, símbolos, metáforas, etc. es crucial la cuestión de la INTEGRACIÓN CONCEPTUAL (conceptual integration, llamada también blending) como una maniobra esencial de la cognición humana y la creatividad mental. Aquí hay una lectura clave sobre el tema, interesante tanto para lingüistas como para literatos:
En la columna derecha iréis encontrando
otros materiales "a
nivel avanzado" que pueden servir para estudio adicional, pero que
están fuera del programa.
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Recomendé comprar, si no la tenéis ya, alguna historia de Inglaterra o de Gran Bretaña. Aquí hay algunos títulos posibles. Más, en Google o en nuestra bibliografía:
Corbishley,
Mike, et al. Oxford
History of Britain and Ireland. Oxford: Oxford UP, 2006.
http://www.amazon.co.uk/Oxford-History-Britain-Ireland-Corbishley/dp/0199115737/
Jenkins, Simon. A Short History of
England. London: Profile Books / National Trust, 2011.
http://www.amazon.co.uk/Short-History-England-Simon-Jenkins/dp/1846684617/
Trevelyan, George Macaulay. A
Shortened History of England. 1942. Harmondsworth: Penguin,
1972 etc.
http://www.amazon.co.uk/Shortened-History-England-George-Trevelyan/dp/0241956269/
Wood, Michael. The Story of England.
Viking, 2010.
http://www.amazon.co.uk/Story-England-Michael-Wood/dp/0670919039/
Coward, Barry. The Stuart
Age: England 1603-1714. 4th ed. London: Routledge, 2011.
https://www.amazon.co.uk/dp/1405859164
McDowall, David. An Illustrated History of Britain. London: Longman, 1989... etc.
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Algunos de los manuales
recomendados, pueden encontrarse en la web en PDF. Aquí hay dos de
ellos, uno el más avanzado:
PDF
(The Short Oxford History of English
Literature)
Y otro el más recomendado:
https://drive.google.com/file/d/0B9a3FSxKl6ZlV0dkUkJSWHR0dEU/view?usp=drivesdk
(M Alexander, A History of English Literature)
Y otro que puede serviros (de todos ellos algunos capítulos, no todo el
manual):
https://drive.google.com/file/d/0B9a3FSxKl6ZlZUNRcHNYak4yOTA/view?usp=drivesdk
(Peter Widdowson, English Literature and its Context 1500-2000)
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Este es el volumen de la antología Norton que os recomiendo comprar para esta asignatura. (Este, o usado, más barato, en una edición anterior). Esto en segunda instancia: lo primero, un manual (ver programa)—el de Alexander , o el de Sanders (Short Oxford History of English Literature). Pero manejar el volumen de la Norton os resultará útil para ver otros textos de los autores estudiados. Es posible hacer los trabajos también sobre algún texto de los autores del programa que no esté incluido en las fotocopias, o bien sobre otro autor importante de la época que no figure entre las lecturas (siempre eligiendo un texto específico y centrándose en el comentario del texto). Lo ideal es emplear la antología para este fin, o sitios web como Luminarium (ver programa).
Haced un plan de estudio, cuatrimestral y semanal. Cuatrimestralmente, pensad si vais a hacer trabajos, y cómo vais a organizaros para prepararlos y entregarlos, así como para ir llevando adelante el temario de al asignatura para estudio. Conviene hacerse también el plan semanal: el folio en la pared, físicamente visible, con el horario de estudio y de lectura, pues hay que hacerle un sitio a esta asignatura (y a las demás). Recordad también consultar esta web regularmente, pues se va actualizando cada pocos días.
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