miércoles, 3 de noviembre de 2021

1. EARLY 17TH C.

El 3 de noviembre trataremos de Andrew Marvell. Seguidamente, pasaremos a los prosistas del XVII, empezando por Bacon. El día 4 traed la lectura de Bunyan, Pilgrim's Progress.

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Con Hobbes terminamos el repaso a la literatura inglesa 1600-1660. Y pasamos a la unidad 2, Late 17th-c. literature (Restoration literature).
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Thomas Hobbes (1588-1679)
_____. De Cive.
1642. English trans 1651.
_____. Human Nature: or The Fundamental Elements of Policy.
1650.
_____. De Corpore Politico: or the Elements of Law, Moral and Politick.
1650.
_____. Leviathan: Or the Matter, Form, and Power of A Commonwealth Ecclesiastical and Civil.
Political philosophy. 1651.
_____.
The Elements of Philosophy. 1655.
_____. Opera philosophica quae Latine scripsit.  1668.
_____. Behemoth, or the Long Parliament.
1680.
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, trans. The Iliads and Odysses of Homer.
1675.


El célebre frontispicio del Leviathan de Hobbes:





Obsérvese en las ilustraciones el paralelismo entre los aspectos "civil" y "eclesiástico" de la comunidad regida por el absolutismo, y cómo Hobbes concibe a la Iglesia como otra dimensión más de la política, con sus propias armas, fortalezas y ejércitos.

 

 Una introducción a Hobbes:







Otra introducción a Hobbes, en español, de parte de Fernando Savater. 


Y una más avanzada, del curso de Filosofía de Wheaton College.







Other political theorists:


Robert Filmer. Patriarcha, or The Natural Power of Kings Asserted. Political theory. 1680.

James Harington. The Commonwealth of Oceana. 1656.


 



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NIVEL AVANZADO: Bacon, Burton, Browne.

Dos aspectos de la antropología filosófica de Hobbes:

- Su psicología que combina materialismo e idealismo, trascendiéndolos en una teoría de la virtualidad de lo real.


- Su teoría de la identidad contractual y de la representación política:

Cómo hacer personas artificiales (How to Make Artificial Persons).

 

Un episodio cromwelliano de la serie de la BBC By the Sword Divided:  The Mailed Fist (1657)

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Sir Francis Bacon  (1561-1626)


English statesman and philosopher; high-class MP, related to William Cecil; advisor to the Earl of Essex, but acted as prosecutor at his trial; 1618 Lord Verulam, becomes Lord Chancellor; defender of the King's prerogatives vs. Edward Coke; impeached  for corruption 1621; empiricist philosopher, advocate of experimental science vs. scholasticism.

 
_____. Essays.  1597, 1612, 1625. 
_____.  The Advancement of Learning.
1605.  

_____. Instauratio Magna (The Great Instauration):  Novum Organum.  1620.  (The Idols)

_____. A History of the Life and Reign of King Henry VII. 1622.

_____. De dignitate & Augmentis Scientiarum. 1623.

_____. The New Atlantis. Utopian narrative. 1627.



Bacon nos recita su ensayo "Of Truth":

 


 

 



Sobre Francis Bacon, hay que recomendar sus Ensayos, completos, o leídos a voleo. ¿Que no los tenéis? Claro que sí.
 
"Some books are to be tasted, others to be swallowed, and some few to be chewed and digested; that is, some books are to be read only in parts; others to be read, but not curiously; and some few to be read wholly, and with diligence and attention. Some books also may be read by deputy, and extracts made of them by others; but that would be only in the less important arguments, and the meaner sort of books, else distilled books are like common distilled waters, flashy things." ("Of Studies")

Más sobre Francis Bacon (en español). 





Robert Burton    (1577-1640)
_____. The Anatomy of Melancholy. 1621, 1638.





Sir Thomas Browne (1605-1682)

_____.  Religio Medici.   1643.
_____. Vulgar Errors (Pseudodoxia Epidemica). 1646.
_____.  Hydriotaphia, or Urn Burial... together with The Garden of Cyrus.  1658.


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NIVEL AVANZADO: 

Prosa barroca del siglo XVII:  Robert Burton's Anatomy of Melancholy.  (In Our Time).


Quien se atreva a hurgar en la Pseudodoxia Epidemica de Sir Thomas Browne, también la tiene en la red.

 Sir Francis Bacon: NIVEL AVANZADO


OTHER PROSE WRITERS (MID-17TH C.).

Se puede consultar también sobre la prosa de esta época, a nivel avanzado, el capítulo correspondiente de la Cambridge History of English Literature.

 

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Finales de octubre. Necesitaremos los poemas de Vaughan y de Marvell,

— y seguidamente dedicaremos una última clase a la prosa de principios y mediados del XVII.



ANDREW MARVELL (1621-1678)

English metaphysical poet and satirist, born in Winestead-in-Holderness, Yorkshire; lived in Kingston-upon-Hull, studied at Trinity College, Cambridge, BA 1639; father died while Marvell was a student; patronized by wealthy friends, 1640s travels widely in Europe, visits Constantinople; 1651-2 tutor for Sir Thomas Fairfax's family at Nunappleton, Yorkshire, later tutor employed by Oliver Cromwell near Eton; then lived in London, 1657 assistant to Milton as Latin Secretary; 1660, 1661 MP for Hull, 1662-5 diplomatic secretary in Holland and Russia; Opposition MP for Hull, salaried by constituents; friend of Prince Rupert, anti-Government satirist under the Restoration, anti-Anglican polemicist, refused employment and bribes from the King, d. of a 'tertian ague', some say poisoned; buried at St. Giles; works published posthumously by his housekeeper or alleged wife.

Some works by Andrew Marvell:
_____. "An Horatian Ode upon Cromwell's Return from Ireland." Written 1650. (Absent from most copies of Miscellaneous Poems 1681).
_____. "Upon Appleton House." Poem. 1651, pub. 1678.
_____. "Bermudas." Poem.
_____. "The Garden." Poem. Early 1650s?
    http://www.luminarium.org/sevenlit/marvell/garden.htm
_____. "The Mower against Gardens." Poem. Early 1650s?
    http://www.luminarium.org/sevenlit/marvell/mowagainst.htm
_____. "To His Coy Mistress."     http://www.poetsgraves.co.uk/Classic%20Poems/Marvell/to_his_coy_mistress.htm

_____. "Upon the Death of His Late Highness the Lord Protector." Poem. 1658.
_____. "Last Instructions to a Painter." Satire. First pub. 1667 signed "Sir John Denham". Rpt. as Marvell's in Poems on Affairs of State. 1689.
_____. (Anon.). The Rehearsal Transpros'd: or, Animadversions Upon a Late Book, Entitled, A Preface Showing What Grounds There Are of Fears and Jealousies of Popery: ... Prose satire. 1672.
_____. "On Paradise Lost." Poem. Prefaced to the second edition of Paradise Lost, 1674.
_____. (Anon.). An Account of the Growth of Popery and Arbitrary Government in England....  Prose satire. "Amsterdam", 1678. (Folio).
_____. Miscellaneous Poems by Andrew Marvel.  1681.




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Una variación musical sobre Marvell y Marlowe:








 

Sobre Andrew Marvell,
unos apuntes complementarios.
 


Leemos de Marvell "On a Drop of Dew" y "To His Coy Mistress"


Una explicación de este último poema:





También leemos "The Mower against Gardens",
y podéis ampliar si queréis leyendo su oda sobre Cromwell, An Horatian Ode.








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Un vídeo sobre el País de Gales de Henry Vaughan.

De Henry Vaughan leemos "Childhood": http://www.luminarium.org/sevenlit/vaughan/childhood.htm
 

También tenéis en las lecturas "The Retreat"
 


En Luminarium encontráis estos y otros poemas.
Aquí unos apuntes sobre Henry Vaughan & brother













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Nivel avanzado:

 

THOMAS TRAHERNE     (1637-1674)
 

British metaphysical and devotional poet, b. Hereford; st. Oxford, BA 1656, MA 1661, Bachelor in Divinity 1669; country priest, private chaplain to the Lord Keeper at Middlesex, poems remained unpublished until late 19th c.


 _____. Roman Forgeries. 1673.
_____. The Poetical Works of Thomas Traherne, B.D. Ed. Bertram Dobell. 1st pub. 1903.
_____. Centuries of Meditations. Prose. 1st pub. 1908.
_____. Poems of Felicity. 1st pub. 1910. 



_____. "Wonder." In Bartleby:
    http://www.bartleby.com/236/42.html


De Traherne tenéis en las lecturas "Wonder." —y aquí unas notas sobre Traherne.


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HENRY VAUGHAN      (1621-1695)

British metaphysical poet, b. Wales, brother of Thomas Vaughan; Anglican and Royalist, st. London; physician and mystical poet, l. Wales, married two sisters in sequence; 8 children.

Henry Vaughan. Poems, with the Tenth Satyr of Juvenal Englished.
_____. Silex Scintillans: or Sacred Poems and Priuate Eiaculations.  1650, 1655.
_____. Olor Iscanus ... by Mr Henry Vaughan. Poems. 1651. 

_____. Mount of Olives, or Solitary Devotions. Prose. 1652.

Henry Vaughan, and Thomas Vaughan. Thalia Rediviva. Poems. 1678.


Thomas Vaughan. Anima Magica Abscondita. 1650.




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El miércoles 27 seguiremos con Milton, leyendo del texto de Paradise Lost.  Y el jueves terminaremos el tema 1, con Marvell y Vaughan.

 

 El miércoles 27 noche (22-24h), con José Luis Esteban, se celebra en la Facultad La Noche de las Letras Vivientes.

 

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El 20 de octubre y 21 hablaremos de los Cavalier Poets, adicionalmente a lo ya incluido en esta web, y pasamos seguidamente a Milton y la literatura de la época de la revolución. Textos: Cowley, Herrick, Milton...

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Nos comunica la Facultad que tenemos que elegir delegado de curso y grupo. Pensad si queréis presentar candidaturas, porque entonces se votan ésas. Si no las hay todo el mundo es candidato y saldrá sin más quien más votos saque. El miércoles próximo lo comentaré en clase, y el jueves haremos en cada grupo la votación, rápida y eficazmente (no perderemos en esto la clase). Necesitaremos un presidente y dos vocales para firmar el acta. Si no hay voluntarios para la mesa, cogeremos a dedo a tres.
Mi propuesta de procedimiento es: Pedimos candidaturas, y se elige entre ellas, a mano alzada a menos que alguien pida voto secreto. Sólo se puede elegir a asistentes este día. Si no hay candidaturas, todo el mundo es candidato. (Menos yo). En los impresos que me han enviado hay que poner el nombre de dos o más personas; la más votada será delegada de curso y grupo, y las siguientes serán subdelegadas o suplentes.

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Pasamos a Milton y Marvell, poetas protestantes y del bando puritano y parlamentario. Los ubicamos en el tema 1, aunque escribieron o publicaron muchas de sus principales obras durante la Restauración (que será nuestro tema 2).

También hablaremos, a finales de octubre, de los últimos poetas metafísicos, para cerrar este tema.






JOHN MILTON         (1608-1674)

English poet, son of John Milton, London musician and scrivener; st. Christ's College, Cambridge, BA 1628, MA 1632; turned vs. Anglicanism, then private study at father's house in Horton, Buckinghamshire; tour of Italy late 30s; private tutor and active Protestant pamphleteer and polemicist in London; m  Mary Powell, of Royalist family, 1643, estranged for some time, advocated divorce; reconciliation with wife, austere and authoritarian patriarch, militant masculinist, Independent critic of Presbyterians, Latin secretary to the Commonwealth, supported regicide, apologist of Cromwell; blind 1652; wife d. after childbirth, 3 surviving daughters; son John died; m. Katharine Woodcock, d. after childbirth; m. Elizabeth Minshull after Restoration (no surviving children from later wives); protected Royalists under war and Commonwealth and was protected by Davenant and Marvell after Restoration, fined but pardoned, abandoned political activity, private life as man of letters, historian, theologian and neoclassical poet, helped by his wife and visitors, organ player for recreation; suffered from gout, buried at St. Giles, Cripplegate. His main works:


Early works

Milton, John. "On the Morning of Christ's Nativity. Compos'd 1629." In The Poems of John Milton. 1645.
_____. "On Shakespear." Sonnet. 1630.
_____. "L'Allegro" and "IlPenseroso." Poems, early 1630s. In Poems 1645.
_____. A MASKE / PRESENTED / At Ludlow Castle, / 1634 (Comus).
_____. "Ad Patrem." Latin poem. In Poems 1645.
_____. "Lycidas." Pastoral elegy. 1637. In Poems 1645.


Works 1640-1660

Milton, John. Of Reformation Touching Church Discipline in England. 1641.
_____. The Reason of Church Government Urg'd Against Prelaty.
1641-42.
_____. The Doctrine and Discipline of Divorce. 1643.
_____. Tetrachordon: Expositions upon the four chief places of Scripture which treat of Marriage. 1644.
_____. Of Education. 1644.
_____. Areopagitica: A Speech of Mr John Milton For the Liberty of Unlicenc'd Printing, To the Parliament of England. 1644.
_____. Poems of Mr. John Milton, both English and Latin, / 1645.
_____. "On the new forcers of Conscience under the Long PARLIAMENT." Expanded sonnet. c. 1646, pub. in Poems 1673.
_____. The Tenure of Kings and Magistrates. 1649.
_____. EIKONOKLASTES: In answer to a Book, entitled, Eikon Basilike, the Portraiture of his sacred Majesty in his Solitudes and Sufferings. 1649.
_____. Pro populo Anglicano Defensio. Political pamphlet. 1651. (Vs. Salmasius, pro Commonwealth).
_____. "Sonnet - On the late Massacher in Piedmont. ('Avenge O Lord thy slaughter'd Saints, whose bones')." 1655.

_____. "Sonnet - On His Blindness ('When I consider how mylight is spent')." In Poems 1673.
_____. "Sonnet - ('Methought I saw my late espousedSaint')." 1658, pub. in Poems 1673.
_____. The Readie and Easie Way to Establish a Free Commonwealth. 1660.

Main works – late works

Milton, John. Paradise lost. / A / POEM  / Written in / TEN BOOKS /
1667-1669.
_____. Paradise Lost. / A / POEM / IN / TWELVE BOOKS. / The Author / JOHN MILTON. / The Second Edition. With a prefatory poem by Andrew Marvell. 1674.
_____.  History of Britain. 1670.
_____. PARADISE / REGAIN'D. / A / POEM. / In IV BOOKS. / To which is added / SAMSON AGONISTES. 1671.
_____. De Doctrina Christiana.
Theological treatise; posth., 1825.
_____. Poems, &c. upon Several Occasions. by Mr. John Milton: 1673.   




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Recordad que tenéis páginas de casi todos estos autores, con vida, obras, etc., en sitios web como Luminarium. Aquí está la página de Milton.
 
En Luminarium hay también ensayos, crítica, etc. Hay muchas otras páginas, claro. Por ejemplo, en Dartmouth, John Milton Reading Room, con textos anotados.

 

—Aquí un audio de la BBC de Adam Nicolson sobre Paradise Lost  



- Introducción a Milton del curso de John Rogers de la universidad de Yale:




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MILTON: Nivel avanzado

 

Milton Music




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—¿Vais cumpliendo el plan de lecturas? ¿Con horario semanal, diccionario a mano, etc.? Recordad la importancia crucial de leer mucho y con atención para ampliar el vocabulario.


¿Visteis las películas y documentales sobre Charles I y Cromwell? Procurad
leer o escuchar algo sobre el contexto de las guerras civiles y la Commonwealth de los años 1640-50.

 

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The Cavalier style in poetry (Cavalier vs. Metaphysical)

- Courtly love, Elizabethan and Anacreontic tradition

- Carpe Diem and pagan influence

- Classical elegance and simplicity (Sons of Ben)

- Ideology: Royalism and aristocratic idealism

- Male chauvinism and masculinism

 

Early feminist criticism:

Jane Anger Her Protection for Women (1589)


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ROBERT HERRICK     (1591-1674)

English poet, born Cheapside, 7th son of Nicholas Herrick, goldsmith;  st. St John's College, Cambridge, 1613, later Trinity Hall; protected by the Earl of Exeter; Cavalier poet and "Son of Ben"; ordained Anglican priest, 1623; army chaplain, then vicar of Dean Prior, Devonshire, 1630-; unmarried,  loyalist, ejected by Puritans 1647,
lived in Westminster; reinstated Dean Prior 1660.

_____.  "The Argument of His Book." In Hesperides. 1648.
_____. "The Hock-Cart, or Harvest Home." In Hesperides. 1648.
_____. "Delight in Disorder." In Herrick, Hesperides. 1648.

_____. "To the Virgins, to Make Much of Time." In Herrick, Hesperides. 1648.
_____. "Corinna's Going a-Maying." In Hesperides. 1648.
_____. "The Bad Season Makes the Poet Sad." In Herrick, Hesperides. 1648.

_____. "Good Friday: Rex Tragicus." From Hesperides. 1648.

_____. HESPERIDES: / OR, THE WORKS / BOTH HUMANE & DIVINE/  OF / ROBERT HERRICK Esq. 1648.



 






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"Robert Herrick (1591-1674)." Luminarium.*
    http://www.luminarium.org/sevenlit/herrick/


A BBC audio on Robert Herrick


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NIVEL AVANZADO: Robert Herrick (The Poetry Foundation).

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ABRAHAM COWLEY  (1618-1667)

English metaphysical poet; posthumous son of a London stationer, st. Westminster School, MA and Fellow of Trinity College, Cambridge, amiable and retiring character, remained unmarried, ejected 1643 by Puritans, fled to St. John's, Oxford; Royalist poet; exiled courtier at Paris; secretary to Falkland and Lord St. Albans; royal messenger and cypherer, imprisoned in Britain 1656, freed on bail, apparent compromise with Commonwealth, MD Oxford 1657, returned to France; after Restoration remained unpreferred, retired to Surrey, pensioned by the Queen, d. Chertsey, buried Westminster Abbey.

_____. Poetical Blossomes. 1633.
_____. Loves Riddle. Pastoral drama. 1638.
_____. Naufragium Ioculare. Latin comedy. 1638.
_____. The Guardian. Comedy. 1641.
_____. The Puritan and the Papist. Satire. 1643.
_____. The Mistress; or, Several Copies of Love-Verses.  1647. 1655. ("Against Hope", "For Hope").
_____. Davideis,  a Sacred Poem of the Troubles of David. Epic, c. 1645.
_____. Pindarique Odes. In Poems, 1656.
_____. Poems. London, 1656.
_____. A Proposition for the Advancement of Experimental Philosophy. 1659.
_____. "Ode, upon his Majesties Restoration and Return." 1660.
_____. Verses Written on Several Occasions. 1663.
_____. De Plantis Libri VI. Latin poem in 6 books. 1668.
_____. The Cutter of Coleman Street. Comedy (rev. of The Guardian) 1663.
_____. Essays. In The Works. 1668. http://www.gutenberg.org/etext/3549




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Comentamos este fragmento de Davideis de Cowley. Sobre la música de las esferas o música cósmica a que alude el poema, hay un famoso poema en español, la "Oda a Salinas" de Fray Luis de León.


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A few notes from one of the handbooks, on some of the metaphysical poets.
 



NIVEL AVANZADO:

- Some notes on Cowley (and Denham)

Samuel Johnson's Life of Cowley


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Hay que familiarizarse con la teoría de las correspondencias, objeto de un famoso soneto de Baudelaire, cosmovisión basada en la Gran Cadena del Ser. Aquí una representación tradicional de la misma, con las jeraquías sociales y naturales bien ordenadas:


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Pre-Pilares y Pilares: 


Recordad que el jueves 14 tras los Pilares tenía pensado no hacer docencia presencial, pues suele haber muy baja asistencia. Parece que por fin no me han negado el permiso, así que quedamos en que ese día NO HAY CLASE PRESENCIAL. Añado esta semana, más abajo, algunos materiales sobre los Cavalier Poets.


En todo caso, aprovechad, junto con la fiesta, para familiarizaros un poco con este blog y sus contenidos, al menos los que no son de "nivel avanzado".

 

 

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Nos invitan a participar en una encuesta online para una investigación sobre drogas y adicción, en esta universidad y otras dos. Se sortea premio a los participantes. Más información y acceso a la encuesta aquí: Proyecto Meta.

 Una breve explicación del equipo:

Estimado/a alumno/a de grado: 

El Ministerio de Sanidad ha financiado un estudio con el objetivo de conocer el bienestar psicológico y las conductas adictivas. Participar en este estudio es vital para conocer el impacto de la pandemia en la población joven mayor de edad y desarrollar herramientas de apoyo a la comunidad universitaria.

Puedes acceder a la encuesta a través de https://metajovenes.es 

¿Quién puede participar?

Cualquier estudiante de primero o segundo de cualquier grado, perteneciente a la Universidad de Zaragoza.

¿En qué consiste?

Tendréis que responder a un cuestionario de manera online, que tendrá continuidad en el tiempo. Esto implica que, tras responder por primera vez al enlace que encontraréis a continuación, el equipo investigador contactará de nuevo con vosotros para volver a cumplimentarlo dentro de aproximadamente 6, 12, 18 y 24 meses.

A modo de incentivo, hemos preparado un sorteo en el que entraréis a participar automáticamente cada vez que respondáis al cuestionario (en cada uno de los cinco momentos de aplicación). Se sorteará un vale con valor de 100€. En total, habrá 5 sorteos y 5 entregas de premios en vuestra universidad.

Para cualquier duda, podéis poneros en contacto con el equipo investigador en metajovenes@gmail.com  

Para saber más: www.metajovenes.com 

Agradecemos sinceramente tu participación y esperamos contar contigo a lo largo del proyecto.  

 

Un cordial saludo.

El equipo de investigación de META-S

 

 

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The Cavalier Poets and the Civil Wars

La década de 1640 está marcada por las guerras civiles.

- Aquí una serie de vídeos históricos (A NIVEL AVANZADO) sobre el contexto político y social de este periodo.


The Cavaliers


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SIR JOHN DENHAM  (1615-1668)

English poet, born in Dublin, only son of Sir John Denham, raised in London, st. Oxford, and Lincoln's Inn; gambling addict, sheriff of Surrey during the war, resigned and moved to Oxford; Royalist, messenger between the Queen and King 1647, conveyed James Duke of York to France, exile there until 1652, lost property, rewarded at the Restoration, surveyor of the King's buildings; unhappy second marriage (younger wife became a lover of the Duke of York); mentally disordered for some time. Model for neoclassical versification with poems and translations in heroic couplets (together with Waller).

_____. The Passion of Dido for Aeneas. 1636. (Trans. of the 2nd book of the Aeneid)
_____. The Sophy. Tragedy. 1642.
_____. Cooper's Hill. Descriptive poem. 1643, 1668
_____. Poems and Translations. 1668.

  




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RICHARD LOVELACE      (1618-1658)

Cavalier poet; son of Sir William Lovelace, from Woolwich, Kent; st. Charterhouse, Gloucester Hall, Oxford 1634; handsome, courtly and popular under Charles I, created MA by special favour 1636, became courtier and soldier in Scottish wars, imprisoned by Parliament when he led a Royalist petition, wrote in prison; released on bail, formed a regiment in France, wounded, his lady "Lucasta" married another, 1648 imprisoned in England, published poems, fortune ruined, died in poverty.


______.  The Scholar. Comedy. c. 1634.
_____. "To Althea, from prison." Song.
    http://www.luminarium.org/sevenlit/lovelace/altheaprison.htm
    2012
_____.  Lucasta. London, 1649.
_____. Lucasta, or Posthume Poems. 1660.


Esta semana leeremos algo de los Cavalier Poets—traed todas sus lecturas (antes de las de Milton)—  Lovelace, Carew, Herrick, Waller, Denham—y también Cowley. 




Carew, Suckling, Lovelace (David Daiches)


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NIVEL AVANZADO:

- Una videolección introductoria a los Cavalier Poets. 


- Unas notas sobre Carew and the Cavaliers
 

- Y también había poetisas o mujeres poetas en esta época, aunque fuesen las menos. Unas notas sobre Katherine Philips, "the matchless Orinda". 

 

- Podéis repasar el contexto histórico de los años 1640 y las guerras civiles inglesas en este documental sobre The Last Days of Charles I.

Películas sobre este tema recomendables son la clásica Cromwell, u otra más reciente, To Kill a King (Matar a un rey) (2003). Aquí puede verse esta última.

 

- Y a quien le gusten las series de televisión puede ver esta vieja serie de la BBC sobre una familia de Cavaliers durante la guerra civil: By the Sword Divided.


- Sir John Denham Reassessed (preview).

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EDMUND WALLER (1606-1687)


English neoclassical Cavalier poet, nephew of Parliamentarian John Hampden and cousin to Oliver Cromwell, soon orphan, l. from family income, st. Eton, King's College, Cambridge; courtier and MP, admired as orator, wit and conversationalist; kept his seat under Revolution but helped the King; promoted counter-revolutionary "Waller's plot" to cut supplies to the Parliament's army—discovered, Waller betrayed associates, who were executed; abject plea for pardon, imprisoned, fined and banished; exile in France, pardoned by Cromwell, then panegyrist for Restoration, obtained Hampden's pardon; popular courtier and MP in Charles II's parliaments, adversary of Clarendon.

_____. "To the King on his Navy." c. 1628.
    http://www.alleylaw.net/edmund.html#Navy
_____. "On a Girdle."  http://www.poetryfoundation.org/poem/174705
_____. "The Story of Phoebus and Daphne, Applied." http://www.alleylaw.net/edmund.html#PHOEBUS
_____. Poems. 1645.
_____. "Panegyric to My Lord Protector." Poem. 1654. .
_____. "Upon His Majesty's Happy Return."    http://www.alleylaw.net/edmund.html#Return
_____. Instructions to a Painter, for the Drawing of the Posture and Progress of His Majesties Forces at Sea. Long poem, panegyric. 1666.
_____. Presage of the Downfall of the Turkish Empire. Poem. 1685.
_____. The Second Part of Mr. Waller's Poems. 1690.




Aquí un poema  de vuestras lecturas, de Waller,

Song: Go, Lovely Rose


Go, lovely Rose!
Tell her, that wastes her time and me,
That now she knows
When I resemble her to thee,
How sweet and fair she seems to be.
Tell her that's young
And shuns to have her graces spied,
That hadst thou sprung
In deserts, where no men abide,
Thou must have uncommended died.
Small is the worth
Of beauty from the light retired:
Bid her come forth,
Suffer herself to be desired,
And not blush to be so admired.
Then die! that she
The common fate of all things rare
May read in thee:
How small a part of time they share
That are so wondrous sweet and fair!



Existe la música de la canción, de Henry Lawes, uno de los mejores compositores de la época carolina.



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NIVEL AVANZADO: Canciones de John Dowland
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THOMAS CAREW (1595-1640)


English poet; born Kent in a gentle family; st. Corpus Christi, Oxford,  Cambridge, & Inns of Court; traveller, Cavalier courtier and wit under Charles I, gentleman of the Privy Chamber, reputation as a libertine, died penitent.


_____. "To My Mistress, in Absence."
_____. "Disdain Returned."  http://www.luminarium.org/sevenlit/carew/disdain.htm
_____.  "An Elegy upon the Death of the Dean of Paul's, Dr. John Donne." 1633, 1640.
_____. "A Rapture." From Poems by Thomas Carew. 1640.
_____. Coelum Britannicum. Masque. Written 1634.
_____. Poems. (12º). 1640.
_____. Poems. With a Maske. 1651.




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Un poco de repaso histórico del siglo XVII.


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Pilares. Aprovechad, tras la fiesta, para familiarizaros un poco con este blog y sus contenidos, al menos los que no son de "nivel avanzado".  La semana del Pilar añadiremos materiales sobre los Cavalier Poets y el contexto histórico de la guerra civil inglesa.

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6 de octubre, leeremos algo de Donne y pasaremos a Herbert y Jonson; traed los poemas de todos ellos. (dia 7: Jonson).

 

 

 

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NIVEL AVANZADO:


- Unos apuntes a nivel más AVANZADO sobre Ben Jonson,
  y más obras.

 

- Otro dramaturgo interesante coetáneo de Shakespeare y Jonson (A NIVEL AVANZADO): John Webster.

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Hablamos las primeras semanas de una introducción histórica al período. Quien quiera ampliar materiales, por aquí hay más.
En Google Books (que no es lo mismo que Google sin más) podéis encontrar muchos materiales de consulta— por ejemplo esta Historia introductoria de Inglaterra.  (De momento, los capítulos 29 al 33 son los más interesantes).


Acostumbraos a usar este recurso: http://books.google.es
 

Y, cómo no, la Wikipedia: este es el artículo sobre la Inglaterra entre los siglos XVI y XVIII, "Early Modern Britain".
 


A timeline of the history of England to the eighteenth century. En breve.

 

Una lectura fundamental que no hemos incluido en el programa es la Biblia, en concreto la King James Bible, ahora con sitio oficial en red.

Aquí puede leerse parte del principio de la historia, The Book of Genesis.

Y aquí parte del final de la historia, el reinado de la Bestia (Book of Revelation).


Y terminamos  con un interludio también fuera de programa sobre algunos de los últimos premios Nobel.

 

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Ben Jonson: https://jaglit.blogspot.com/2019/10/ben-jonson.html

(los encabezamientos con el nombre del autor suelen contener estas notas o lecturas introductorias sobre los autores)




Ben Jonson     (1572-1637)

 

English dramatist and poet, b. Westminster, orphaned son of a Protestant minister, st. Westminster School, left Cambridge without a degree, apprenticed as bricklayer to his stepfather; volonteer in Flanders army 1592, killed enemy in single combat, actor in London c. 1594, imprisoned for manslaughter, converted to Catholicism for some time, married 1594, 2 children died; separated; arrested for sedition; returned to Anglicanism 1606; pensioned by the King 1616; honorary MA Oxford 1619; poet for aristocratic patrons, royal dramatist, apologist of Stuart royalty in court masques; neoclassical theorist and elitist literary authority, overweight and hard drinker. Head of the "Sons of Ben" literary circle, and main inspirer of the Cavalier poets and the neoclassical revival.
 


 Some works by Benjamin Jonson:

_____.  Every Man in his Humour. Comedy. 1596, 1598.
_____. The Poetaster. Comedy. Acted at Blackfriars, 1601.
_____. Sejanus His Fall. Tragedy. 1603.
_____. The Masque of Blackness. Acted 1605.
_____. Volpone. Comedy. 1606.
_____. Epicoene: Or, The Silent Woman. Comedy. 1609-10.
_____. The Alchemist. Comedy. c. 1610.
_____. Bartholomew Fair. Comedy. 1614.
_____. The Workes of Beniamin Jonson.  1616.  (Folio; Contains: Comedies, Tragedies, Masques,  Epigrams, and The Forest poems; esp. "To Penshurst"). 
_____. "To the Memory of my Beloved, The Author, Mr. William Shakespeare, and What He Hath Left Us." In Mr. William Shakespeares  Comedies, Histories, & Tragedies. (First Folio). London,1623.
_____. Works. 2nd ed. 1640. (Including: Timber: Or, Discoveries).

 




Jonson's poetry as the model for the neoclassical 'Cavalier' school of poetry: Jonson in Coote
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GEORGE HERBERT          (1593-1633)
 

English metaphysical poet, aristocrat, brother to Edward Herbert of Cherbury, kinsman to William Herbert, Earl of Pembroke; b. near Montgomery, l. Huntingdon, then Wiltshire; st. Westminster School, Trinity College, Cambridge, MA; 1619 orator for the University; musician, student of languages, pensioned by King James; courtier, with a stand-in at Cambridge; MP for Montgomery 1624-25; married Jane Danvers 1629, adopted two orphaned nieces, rector of Bemerton near Salisbury; vowed saintly life; devoted to pastoral work, d. of consumption.

Herbert, George.  The Temple: Sacred Poems and Private Ejaculations, By Mr George Herbert. 1633. 1641. c.  1647. 1656. (13 eds. to 1679).
_____. A Priest to the Temple, or, The Countrey Parson, his Character, and Rule of Holy Life. c. 1632, 1st pub. in Herbert's Remains. 1652.




A poem by George Herbert, 

Prayer (I)


Prayer, the Church's banquet, angel's age,

  God's breath in man returning to his birth,
  The soul in paraphrase, heart in pilgrimage,
The Christian plummet sounding heaven and Earth;
Engine against th' almighty, sinner's tower,
  Reversèd thunder, Christ-side-piercing spear,
  The six-days world transposing in an hour,
A kind of tune, which all things hear and fear,
Softness, and peace, and joy, and love, and bliss,
  Exalted manna, gladness of the best,
  Heaven in ordinary, man well dressed,
The Milky Way, the bird of paradise,
  Church-bells beyond the stars heard, the soul's blood,
  The land of spices; something understood.




George Herbert at Luminarium.
    http://www.luminarium.org/sevenlit/herbert/


And of course, "George Herbert" @ Wikipedia: The Free Encyclopedia.
    https://en.wikipedia.org/wiki/George_Herbert


- A note on The Metaphysical Poets and the Metaphysical Conceit.




Other religious writers:

Edward Herbert of Cherbury (1583-1648) 

_____. De Veritate. 1624.
_____. Life. (Posth.).


Richard Hooker (d. 1600)

_____. Of the Laws of Ecclesiastical Polity. 8 vols. 1594-1662.
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George Herbert: NIVEL AVANZADO


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 John Donne   (1572-1631)

English metaphysical poet, b. London, Catholic gentry stock; st. Oxford, Cambridge, Lincoln's Inn; travelled in Spain and Italy; secretary to Thomas Egerton (Lord Keeper of the Seal) and MP; secretly married patron's niece Anne More, dismissed in disgrace; many children, impoverished gentry living in family distress, l. Surrey, sought patronage; ordained Anglican Priest; favour at King James's Court, widowed 1617; Dean of St. Paul's, theatrical preacher, notorious weaver of paradoxes and alambicated wit .

Some works by John Donne

_____. "Songs and Sonets"in Poems.

(Go and Catch a Falling Star, The Flea, The Good-Morrow, The Sun Rising, The Canonization, A Lecture Upon the Shadow, A Valediction: Forbidding Mourning...)


_____. "Elegies"—in Poems. ("On his Mistress Going to Bed", "Sapho to Philaenis"...)


_____."Satires." —in Poems.


_____. Biathanatos. Written 1608, posth. pub.
_____. Pseudo-Martyr. 1610.
_____. Ignatius His Conclave. Prose satire. 1610-11.
_____. Anniversaries. Elegies
(for Elizabeth Drury). 1611-12.
 _____. Divine Poems / Holy Sonnets —in  Poems.
_____. Devotions upon Emergent Occasions. 1624.  ("No Man Is an Island")
_____. Poems.  1633. 2nd ed. 1635.
_____. Essays in Divinity. 1651.
 






Some notes on John Donne (from the Oxford Companion to English Literature).


Seguimos con Donne:
- Sonnet XIX - O to vex me... 

- A LECTURE UPON THE SHADOW

 
- A tutorial on "Death be not proud", "Go and catch a Falling Star", and other poems.

- A British lecture on "The Good-Morrow", one of the poems we read in class:



yet another explication, on video


—and a commentary,

  'The Good-Morrow' (1982). Available at SSRN: https://ssrn.com/abstract=2192436 

- Two explications of "A Valediction: Forbidding Mourning" (in several parts each):





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John Donne - NIVEL AVANZADO


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El miércoles seguiremos comentando el poema de Drummond que entregamos en clase. Traed el poema y la guía de comentario, y posibles sugerencias para aportar al comentario siguiendo los puntos que trataremos: intertextualidad, ideología, etc.

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Vimos en clase una introducción histórica al siglo XVII y al periodo que nos ocupa. Hablaremos también de los poetas metafísicos, empezando por John Donne. Leed los primeros poemas, y recordad traer a clase las lecturas que nos correspondan (por ejemplo, los primeros poemas del tema 1). Sin los textos delante es imposible seguir las sesiones de comentario de texto, aunque dentro de lo posible los pondremos también en esta web o en la pantalla. Empezaremos por los textos de John Donne.





Aquí un documental sobre los Estuardo:



  

Y en concreto sobre James I (Jacobo I) aquí hay otro vídeo:

Timeline: James I, the first Stuart King of England.

 

 

A nivel avanzado hay más cosas de reyes y reinas, como historical background del XVI-XVII.

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Y un interludio suplementario: un vídeo de una estudiante sobre la carrera de Estudios Ingleses.

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Una nota sobre el soneto que comentamos, "More oft than once Death whispered in my ear..."



También comentamos este poema de Samuel Daniel: Are they shadows that we see?
Es una canción de un drama cortesano de Daniel, a masque, titulado Tethys' Festival (1610).

 

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NIVEL AVANZADO

A nivel avanzado, fuera de programa, añadiremos cosas no esenciales para la asignatura, y que pueden tener sin embargo su interés para quien tenga mucho tiempo, interés, y haya pasado primero por el "nivel básico". 

Por ejemplo, aquí hay algunas cuestiones a nivel avanzado relacionadas con asuntos que hemos tratado en la introducción teórica e histórica a la asignatura.


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Una cosa. No vemos mucho teatro en el programa (no lo hay en las lecturas, por ejemplo). Pondré algo en "nivel avanzado" aquí, y quien tenga mayor interés puede seguir si quiere mi blog This Huge Stage: El gran Teatro del Mundo (y página de Facebook El gran teatro del mundo) dedicado al teatro, a cuestiones metateatrales y dramatística social.  Fuera de programa, por supuesto.


Un importante autor del siglo XVII no estudiamos: Shakespeare, que "le toca" a la asignatura de Literatura Inglesa I y no entra en nuestro examen. Pero podéis refrescar vuestros conocimientos sobre su contexto histórico con una serie de la BBC, muy recomendable, IN SEARCH OF SHAKESPEAREa veces disponible en Internet.

 Y aquí, una representación (A NIVEL AVANZADO) de Macbeth (1606).

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Dedicamos la segunda semana al comentario del poema de Drummond, siguiendo la guía de comentario detexto. Terminad de leerlo por vuestra cuenta, y pensad cómo aplicar algunos elementos de comentario al poema de Daniel que es el primero de las fotocopias. Para la siguiente semana, traed a clase éste, y los poemas de Donne.

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- Hacemos una pequeña introducción a la Inglaterra de principios del XVII. Recordad que tenéis un curso de Yale sobre esto en la introducción.  También es recomendable tener un manual de historia británica. Son recomendables A Shortened History of England de G. M. Trevelyan (un clásico muy literario) y, más reciente, A Short History of Britain de Simon Jenkins. Entre otros muchos (ver bibliografía).Un capítulo de muestra sobre los primeros Estuardo de Inglaterra (Jacobo I y Carlos I): Early Stuarts.

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Primera semana de septiembre: Bienvenida a la asignatura


Comenzamos las clases con una introducción a la función de la literatura y su contexto hacia 1600-1700. Y comentando este poema de Drummond en detalle, a modo de ejemplo de comentario de texto.

William Drummond, From Flowers of Sion,

 
Sonnet XXV

More oft than once death whispered in my ear,
Grave what thou hears in diamond and gold:
I am that monarch whom all monarchs fear,
Who hath in dust their far-stretched pride uprolled;
All, all is mine beneath moon's silver sphere,
And nought, save virtue, can my power withhold:
This, not believed, experience true thee told,
By danger late when I to thee came near.
As bugbear then my visage I did show,
That of my horrors thou right use mightst make,
And a more sacred path of living take:
Now still walk armèd for my ruthless blow,
  Trust flattering life no more, redeem time past,
  And live each day as if it were thy last.





 
Para ello vamos siguiendo los pasos de la guía para comentar un texto (también visible aquí:



https://www.academia.edu/1731753/). 



La siguiente semana aún utilizaremos estos textos que repartí (traedlos a clase), junto con los primeros textos de Daniel y de Donne.

Veremos estas primeras semanas muchos poemas. Podéis leer estas notas sobre la definición de la poesía.

 
Y traedme las fotos para las fichas. Con los apellidos detrás en mayúsculas.





 

 

NIVEL AVANZADO

 

En relación al "lenguaje poético" y el análisis de analogías, símbolos, metáforas, etc. es crucial la cuestión de la INTEGRACIÓN CONCEPTUAL (conceptual integration, llamada también blending) como una maniobra esencial de la cognición humana y la creatividad mental. Aquí hay una lectura clave sobre el tema, interesante tanto para lingüistas como para literatos:

Fauconnier, Gilles and Turner, Mark B., Conceptual Integration Networks (February 10, 2001). Cognitive Science, Vol. 22, No. 2, pp. 133-187, April-June 1998, Available at SSRN: https://ssrn.com/abstract=1292966

 

En la columna derecha iréis encontrando otros materiales "a nivel avanzado" que pueden servir para estudio adicional, pero que están fuera del programa.

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Recomendé comprar, si no la tenéis ya, alguna historia de Inglaterra o de Gran Bretaña. Aquí hay algunos títulos posibles. Más, en Google o en nuestra bibliografía:

Corbishley, Mike, et al. Oxford History of Britain and Ireland. Oxford: Oxford UP, 2006.
    http://www.amazon.co.uk/Oxford-History-Britain-Ireland-Corbishley/dp/0199115737/

Jenkins, Simon. A Short History of England. London: Profile Books / National Trust, 2011.
    http://www.amazon.co.uk/Short-History-England-Simon-Jenkins/dp/1846684617/

Trevelyan, George Macaulay. A Shortened History of England. 1942. Harmondsworth: Penguin, 1972 etc.
    http://www.amazon.co.uk/Shortened-History-England-George-Trevelyan/dp/0241956269/

Wood, Michael. The Story of England. Viking, 2010.
    http://www.amazon.co.uk/Story-England-Michael-Wood/dp/0670919039/

Coward, Barry. The Stuart Age: England 1603-1714. 4th ed. London: Routledge, 2011.
    https://www.amazon.co.uk/dp/1405859164
 

McDowall, David. An Illustrated History of Britain. London: Longman, 1989... etc.  


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Algunos de los manuales recomendados, pueden encontrarse en la web en PDF. Aquí hay dos de ellos, uno el más avanzado:

PDF (The Short Oxford History of English Literature)

Y otro el más recomendado:
https://drive.google.com/file/d/0B9a3FSxKl6ZlV0dkUkJSWHR0dEU/view?usp=drivesdk   (M Alexander, A History of English Literature)

Y otro que puede serviros (de todos ellos algunos capítulos, no todo el manual):

https://drive.google.com/file/d/0B9a3FSxKl6ZlZUNRcHNYak4yOTA/view?usp=drivesdk    (Peter Widdowson, English Literature and its Context 1500-2000)




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Este es el volumen de la antología Norton que os recomiendo comprar para esta asignatura.
(Este, o usado, más barato, en una edición anterior). Esto en segunda instancia: lo primero, un manual (ver programa)—el de Alexander , o el de Sanders (Short Oxford History of English Literature).  Pero manejar el volumen de la Norton os resultará útil para ver otros textos de los autores estudiados. Es posible hacer los trabajos también sobre algún texto de los autores del programa que no esté incluido en las fotocopias, o bien sobre otro autor importante de la época que no figure entre las lecturas (siempre eligiendo un texto específico y centrándose en el comentario del texto). Lo ideal es emplear la antología para este fin, o sitios web como Luminarium (ver programa).


Haced un plan de estudio, cuatrimestral y semanal. Cuatrimestralmente, pensad si vais a hacer trabajos, y cómo vais a organizaros para prepararlos y entregarlos, así como para ir llevando adelante el temario de al asignatura para estudio. Conviene hacerse también el plan semanal: el folio en la pared, físicamente visible, con el horario de estudio y de lectura, pues hay que hacerle un sitio a esta asignatura (y a las demás). Recordad también consultar esta web regularmente, pues se va actualizando cada pocos días.

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